Restituri
Sentimentul resurecţiei,
un dar pe care numai primăvara mi-l poate aduce, m-a determinat să pun în ventanadedarie.blogspot.com, singura
fereastră prin care încerc să privesc şi să fiu privit, câteva poeme de
început, pierdute sau uitate până şi de mine.
Geamănă cu memoria, amintirea m-a plimbat prin
primăverile lui Bacovia – verde crud,
verde crud, / te mai văd, te mai aud -, Blaga – Bucură-te, floarea mărului, bucură-te! –, Arghezi – De prin adâncul nopţii vin cocorii...,
pe care l-am trăit înainte de a-l fi citit - şi prin alte dumbrăvi, precum cea
a lui Grigore Vieru – Ascult cântecul
mierlei, ca să nu mint,/ mă uit la tei, ca să nu uit...
Grigore mi-a amintit de o mierlă, a mea, pe care n-am mai avut vreme s-o
pun într-o carte, dar ştiam că o publicasem într-o revistă. Şi n-am găsit-o.
Când pleci la drum lung, şi nu şti când te întorci, trebuie să ai bagajul uşor.
Unde nu am pus şi mierla.
În schimb, tot căutând, am dat peste un text al lui Fănuş – Melancolia, lamura ei – pe care l-a
uitat, ori nu l-a păstrat – eu nu l-am găsit – în nici una din cărţile cu prieteni.
Şi, în aceiaşi revistă – Flacăra, 11 octombrie, 1985 – la celebra rubrică Poşta redacţiei, pe care Geo Dumitrescu
a plimbat-o peste tot, surpriza unui poem, Imagine,
de Varujan Vosganian! Probabil, debutul poetic al celui ce a scris Cartea şoaptelor, pe care - am citit-o
în spaniolă - o socotesc fundamentală pentru destinul viitor al prozei
româneşti.
Nu ştiu câţi poeţi adevăraţi a descoperit Geo Dumitrescu. În cazul lui Varujan Vosganian nu s-a înşelat. De prisos să adaug că pe atunci revista Flacăra era condusă de Adrian Păunescu
Nu ştiu câţi poeţi adevăraţi a descoperit Geo Dumitrescu. În cazul lui Varujan Vosganian nu s-a înşelat. De prisos să adaug că pe atunci revista Flacăra era condusă de Adrian Păunescu
Le restitui mai jos, ca o şoaptă a melancoliilor
mele.
Madrid, 28 aprilie 2012
Fănuş Neagu
Fănuş Neagu
Cărţile se nasc din împrejurări ciudate. Cele de literatură, mai cu
seamă. George Călinescu susţine că toate sa fac din alte cărţi. E o descoperire
luminoasă şi, ca orice floare gigantică scoasă într-un pridvor, întâmpină senin
toate privirile.
Dar sunt şi cărţi care iau viaţă atunci când, pierzând aripa fagurilor
de la Sud şi atingând cu umbra inimii Nordul, oamenii le scriu dintr-o
răsuflare, ca o împlinire a destinului uimit de sine.
Una dintre ele, Din Bucureştiul trăsurilor cu cai, semnată de arhitectul
Paul Emil Miclescu, mi-a picurat otravă dulce în gânduri. Subintitulată Povestiri
desuete, cartea înlesneşte drumul la fântânile nemuritoare, săpate de Ion
Ghica şi Ionescu-Gion, unde se bea apă din curcubeele Bucureştilor de
odinioară.
Sunt amintirile din copilărie ale autorului, sau poate numai firul lor
aurit, peste care se suprapun culmile unor patimi adolescentine, privite cu îngăduinţă
de sub viforul anilor. Imagini fugare, diamantine fulgerări, tainice halouri
sau mai degrabă cearcăne de vis, mici cupe păstrând timp scăzut din viata unor
neamuri de boieri ce au călcat tragic pământul Bucureştilor, dar l-au şi
luminat: Văcăreşti, Greceanu, Cantacuzino, Manu, Balş, Băleanu, Miclescu,
Lahovary, Rosetti, Carp etc.
E o carte, neîndrăgostită, în viul ei, de blazoane şi heraldică, se cuprind
in ea răsărituri de cronică, dureri neaducătoare de moarte, multă istorie
mică, poveşti plutind in pânze fără contur precis sau cu unul ce alunecă, în
depărtări şi de mai stinse asfinţituri, pe linia orizontului — acolo sunt
undele magice, boabele misterului, tradiţia, izvorul mirosind a nuc,
subiectul de aur: Pavel Kiseleff şi Ana Bagration, pe care-1 căuta Martha
Bibescu — e o carte aşa cum sunt toamnele la noi, blânde, excesiv de calme, plauzibile numai în declinul lor, e o carte de citit prin septembrie, în
mijlocul viei, cu câteva zile înainte de-a începe culesul, poate sub o perdea
da iederă, cu frunza ca inima de porumbel, sau poate când încep ploile şi se
face focul în sobă; în orice caz merită citită şi iarna, când afară ninge şi
noaptea întreagă s-a strâns ca să asculte tactul copitelor unui cal pe
caldarâm: clipa-clopa, clip-clop, clip-clop.
Ca orice carte bună, te va umple de o tristeţe uşoară, vinul vechi al
suferinţei că oamenii se trec prea repede, iarba de demult ajungând fereastră,
cântecul ce trece de la cei duşi, prin noi, in fluviul eternităţii.
Varujan Vosganian
Deschid cât pot de larg : bună seara,
pofteşte-năuntru, frumoasă femeie
cu
trupul cel alb şi tăcut precum luna
prin sângele meu când stârneşte maree.
Aşteaptă, îţi pregătesc imediat de
oglindă,
să-ţi îngâne pe nări priviri aburite,
nu-ntreb
de-unde vii şi chiar în sărut
dezbracă-ţi buzele de ştiute cuvinte
închide fereastra să nu iasă tăcerea,
ascunde-te alături apoi
şi acolo primeşte-mă
să dorm în poala-ţi ne-ncepută
mângâiat
de braţul lui Venus din Milo...