Vitralii cu
umbre de păsări
La Berlin, înaintea celui de al doilea
război mondial, Italia şi Japonia au primit teren, una lângă alta, pe
bulevardul central al oraşului, şi au mai avut timp să-şi clădească nişte edificii
uriaşe, ca o sfidare a timpului şi o provocare a spaţiului, şi aşa au rămas,
mobilate, pustii şi invulnerabile, până după căderea Zidului, în noiembrie
1989, când, recunoscându-li-se proprietatea, cele două state au dat jos
schelele de păianjeni metalizaţi, şi au schimbat ţevile şi ferestrele pentru a
se putea privi faţă în faţă, după o absenţă de o jumătate de secol, pulverizat
într-un „bună dimineaţa, vecine" rostit în germană.
Supravieţuiseră, cotropindu-le terasele,
fagii, gorunii şi castanii. Nu rezistaseră plopii şi sălciile, care, fiind
numai foşnet şi plete, îmbătrânesc mai repede.
Am privit cele două clădiri, în octombrie
1990, cu sentimentul că jumătatea de secol şi-a dus apele în mările zădărniciei,
scufundând fără să vrea câteva generaţii care nu şi-au putut da măsura
adevărată. N-ar fi adăugat o nouă planetă în cosmos, dar poate că ar fi reuşit
să ajungă la cele existente cu o jumătate de secol mai devreme. Ceea ce
înseamnă că dacă am ajuns acum, nu am mers înainte, ci ne-am întors de unde nu
plecaserăm.
Modestă, neputernică, dar ageră şi
risipitoare în isteţime, România devansase mastodonţii din Berlin, construind
la Roma, pe Valle Giulia, o clădire de multă splendoare, numită până azi Academia di Romenia.aripi pe vitralii măcinate de
timp.

Nefiind un sediu pentru diplomaţi, ci
pentru oameni de cultură, n-a trebuit să impresioneze prin mărime, pentru că
spiritul nu are nevoie de volume, ajungându-i legile geometriei: ceea ce nu se
vede, există prin sugestie şi imaginaţie. Brâncuşi, ca să înlănţuiască
infinitul, a înălţat o coloană de 29,33 metri, atât cât cerea constanta
euclidiană pentru a „pierde" verticala în văzduh: 16 module şi o jumătate,
cad ca nişte mărgele de fontă, unul peste altul, sfredelind cerul, ori ca
şiragul de metanii din chihlimbar, şlefuite mereu de policarele beduinilor
însetaţi de apă şi credinţă.
Atenţi la curgerea râurilor, Iorga şi
Pârvan folosiseră un moment prielnic, obţinând de la Primăria Romei, contra o liră
chirie anuală, instalarea spiritului românesc aproape de apele Tibrului, pe
unde treceau împăraţii, visându-se stăpânii lumii.
Aşa a descoperit Italia că România
există, dincolo de diplomaţie, prin intelectualii care au trecut pe aici,
înnobilând edificiul cu numele lor.
Puţin mai sus, pe un dâmb ţinut în
nemişcare de rădăcinile pinilor mediteraneeni, s-a aşezat Academia di Spagna, avându-l un timp, ca director pe Ramón del
Valle-Inclán, un mare scriitor, pe care galicienii de azi îl contestă pentru că
a scris în spaniolă, iar spaniolii îl ignoră pentru că a fost galician. Moştenitor,
ca şi noi, al spiritului celtic, înainte de cucerirea militară a Hispaniei şi
Daciei de către romani.
Fără documente, presupun că Iorga şi
Pârvan au stat de vorbă, peste gard, cu Valle-Inclán, dăruindu-şi câte o ulcică
de pământ negru. Aceiaşi, adusă de celţi, cei care ne-au dăruit şi roata olarului,
şi ne-au învăţat să batem monedă şi să frământăm lutul până devine timp.
Ca şi în cazul mastodonţilor din Berlin,
războiul a tras linie şi a scăzut timpul. Academia şi-a închis porţile, a stins
luminile şi a lăsat să crească arborii şi iarba sub copitele cailor de bronz ai
lui San Martin şi Simon Bolivar, aşezaţi pe esplanade vecine.
![]() |
Mihu Vulcanescu - Orizonturi |
Aşa i-am găsit, în septembrie 1965, cu
Ştefan Bănulescu şi Marin Sorescu, sosiţi de la Urbino, convinşi că nu vom fi
nevoiţi să dormim în Roma Termini, ca în Gara de Nord, ci exact aici, la
Academie, unde credeam că Iorga şi Pârvan nu ne-ar fi refuzat. Şi n-a fost
chiar aşa: clădirea nu-şi reluase funcţiile de altădată. Practic, era părăsită,
dar nu abandonară, fiind administrată, tacit, de Ambasada română, care-şi avea
sediul puţin mai sus, pe Tartaglia, unde se află şi astăzi. Nu se învestise
nici o liră, nici măcar pentru zugrăveala faţadei şi nici nu avea nimeni de
gând s-o facă, fiind folosită ca depozit pentru materiale de construcţie,
necesare la reformarea sediului diplomatic.
Singura cheltuială era leafa unui portar
cu nume predestinat, Salvatore, un italian de treabă, încântat de oaspeţi
români, dar numai cu dezlegarea ambasadorului, în anul acela tovarăşul
Constantin Burtică. Ne-a spus-o cu puţine cuvinte, cercetându-ne veştmintele de
peregrini săraci, fără să deschidă poarta, însoţit de un câine lup, frumos şi
bine educat.
Trei staţii de tramvai ne despărţeau de
sediul ambasadei şi, cum eram înaintea prânzului, ne-a încurajat să mergem pe
jos. Pe noi nu ne interesa distanţa, ci timpul pe care ni-1 organizasem cu
grijă, să ne ajungă şi pentru situaţii neprevăzute.
De prisos să spun că nici unul nu ştia
câţi bani avea celălalt, dar ştiam toţi trei că erau puţini de tot. Astfel că
ne-am hotărât să aplicăm blatul de la Bucureşti. Urcam şi coboram la prima, sub
pretextul că greşisem tramvaiul, şi-1 aşteptam pe următorul, ajungând la
destinaţie cu timp suficient în faţă şi bagaje uşoare.
Pare greu de crezut, dar în condiţiile de
atunci, deşi eram numai trei, nu ne spuneam gândurile până la capăt. Mai călătorit
decât noi, Marin era înzestrat cu tot felul de adrese, telefoane şi nume de
italieni sau români stabiliţi în Italia. Funcţiona mila şi schimbul valutar la
negru: lirele italiene primite la Roma deveneau lei pe care datornicul îi
înmâna unei rude la Bucureşti, întâlnită în locuri publice, unde supravegherea
era mai redusă.
Bântuit de toate spaimele imaginate,
Fănică era mai rezervat şi, în mod sigur avea mai puţine adrese de salvare,
evitând neplăceri închipuite la întoarcerea în ţară. Avea o rezistenţă psihică
slabă, semn al unei sensibilităţi de Bărăgan, unde orice fântână poate să fie o
amăgire. Mi-amintesc, nu pot să nu-mi amintesc, că în apropiere de Arad -
călătoream în aceeaşi cuşetă , când s-a anunţat controlul vamal şi al
paşapoartelor, s-a chinuit să deschidă fereastra. - Ce faci, Fănică, vrei să te
arunci pe geam? Domnu' Darie, am 500 de lei şi nu vreau să mi-i găsească
vameşii. Ţigările nu cred că mi le confiscă - la Urbino a fumat numai Carpaţi fără filtru -, dar pentru banii
îmi pot lua paşaportul.
I-am luat banii şi i-am pus lângă ai mei,
tot 500, în buzunarul de la pijama. La Viena, am făcut coadă lungă la un
ghişeu de schimb. -Vezi, domnule, cum i se mişcă mâinile? Ca ochii mortului.
Catastrofă: - Vino, domnule, în faţă, şi-ţi schimb şi părinţii, a spus
casierul, ridicând ferestruica, un austriac de-al nostru, din Ardeal.
Cu şilingii aceia, am cumpărat vederi şi
timbre pentru cei de acasă şi ne-au ajuns şi pentru un ceai, cu lectura ziarului
gratis, legat pe un băţ, ca un stindard necunoscut.
Acum eram la Roma, primiţi de doctorul
Ion Radu, consilierul ambasadorului. Lucrasem câteva luni, în acelaşi birou, în
1962, la Externe. Colegii mei de drum au rămas uluiţi, când i-am cerut nişte lire
în împrumut. -N-avem nici un şfanţ - oficial, nu aveam - şi nu avem nici unde
dormi.
Mi-a dat, nu ştiu câte pentru că nu le-am
restituit niciodată. Cât despre dormit, a fost sincer: -Nu eu decid. Vorbiţi
cu tovarăşul ambasador. E în curte, se pregăteşte să plece în oraş. În curte,
tovarăşul Burtică se despărţea de tovarăşul Gogu. Era în concediu, cu Volga, aprovizionat cu hrană rece, la
care ambasadorul adăugase preţuirea sa politică, bine stivuită în portbagajul
de pe caroseria neagră. Timp în care doamna Burtică, în altă maşină, răsfoia
bacnotele italieneşti, ca pe o carte cu pagini foarte mari, aceleaşi dar de
culori diferite.
N-aveţi cum să dormiţi acolo, ne-a tăiat
ambasadorul rugămintea la jumătatea ei.
Bine, ne ducem la gară, am vorbit eu în numele
celor trei. Dar să ştiţi că mâine o să afle toată presa că trei scriitorii...In
vreme ce la Academie dorm 30 de muncitori care repară ambasada şi tot aici sunt
aduşi, ca la grădiniţă, toţi copiii diplomaţilor.
Discursul mi-l şoptise Mihu Vulcănescu,
care locui» la parter, de un an, într-o sărăcie învinsă numai de răbdare, în
vreme ce Ion Nicodim stătea la mansardă, în fostele ateliere pentru pictură.
Le-am declinat numele, tovarăşul Burtică ne-a aprobat „dormitul" -O
săptămână, să fim înţelegi - iar il
signore Salvatore ne-a dat cearşafuri curate.
Nici unul, din cei trei, nu mai sunt în
viaţă., să mă con firme. Numai tovarăşul Burtică, binevoitor în cele din urmă.
Cu Fănică, în vreme ce Marin căuta un hotel care nu exista (invenţia mea,
păcătoasă), căutând un editor spaniol, dornic să-1 editeze, am înconjurat toată
frontiera Vaticanului: ,-Domnu' Darie, atât de mic şi atât de puternic...
Ne-am întors la Bucureşti, iar Mihu a rămas
la Academie, cu tava de struguri şi pâine uscată, printre albume de artă
bizantină. S-a stins, lângă Florenţa, umplând bisericile din Toscana cu troiţe
şi vitralii. În toate, chipul Fecioarei reproduce în culori fierbinţi
trăsăturile soţiei sale, din Ploieşti. Azi nu-şi mai aminteşte nimeni de ei.
Materialele pentru vitralii veneau din
Germania, furnizorul fiind un consătean de al meu, fugit de prigoana legionară
şi stabilit la Milano. Nu vorbea româneşte decât când îşi conducea maşina şi
îi înjura pe partenerii de drum. Ca să se convingă că eram din acelaşi sat, şi
nu un spion, m-a pus să schiţez casa, fântâna, şi răscrucea de drum, unde
părinţii lui avuseseră o băcănie şi o „fabrică" de limonadă.
Din lirele contra lei, am putut merge cu
Ştefan şi Marin la Neapole şi Capri. Marin, prevăzător, avea slipul cu el, să
facă o baie în memoria lui Gorki, dar plaja era cu bani, şi a renunţat.
Ne-am reîntors la Neapole, Marin s-a ars
cu supa de peşte şi ne-a lăsat fără sticla de vin. Am prins trenul spre Roma
din mers, sărind pe scara ultimul vagon.
Urme de aripi pe vitralii măcinate de
timp.
............................................
©
Toate drepturile rezervate