Marin Preda
Un
cetăţean care scrie
Din literatura
americană am aflat că alături de grădini încărcate de fructe ca într-un paradis
pot muri de inaniţie oameni care n-au voie să le culeagă şi să fie plătiţi
pentru asta fiindcă proprietarii nu sunt interesaţi de o cantitate aşa de mare
de fructe pe piaţă care ar strica un anumit echilibru al preţurilor. Din
literatura R. F. a Germaniei aflăm că există scriitori decepţionaţi de
succesele economice ale ţării lor, şi asta nu pentru că ar exista carenţe fundamentale
în distribuţia bunurilor, ci pentru că, vedeţi, prosperitatea nu aduce un
remediu condiţiei umane actuale şi că genul de fericire în care cred
concetăţenii lor e artificial, nu are un caracter universal şi ca atare e
efemer.
Asta e, bineînţeles,
adevărat! Nu ştim de azi până mâine ! Pe urmă, morala creştină nu ne spune de
mult că bogăţia e un rău ? Tolstoi credea cu simplitate că fericirea apare în
sufletul nostru în momentul în care din munca pe care o depunem ne putem hrăni
şi adăposti. Restul e de la diavol. Ei bine, restul acela ce facem cu el? Ce să
facă oamenii de afaceri cu sumele lor uriaşe de bani înghesuiţi în seifuri? Am
auzit că aceşti posesori de valută se întâlnesc din când în când în adunări
ultrasecrete şi hotărăsc să ardă o anumită cotă din ceea ce a strâns fiecare
pentru a nu lua toţi foc de câtă bogăţie au închis în casele lor de bani...
În ceea ce îl
priveşte pe Günter Grass, scriitor din R. F. a Germaniei care pe timpul lui
Hitler (când acesta se căsătorise înainte de a se sinucide) avea douăzeci de
ani, el preconizează tocmai o astfel de întoarcere tolstoiană la simpla
satisfacere a necesităţilor, refuzând, de pildă, înlesnirile oferite de o
societate a abundenţei, fumând nu ţigări prezentate luxos, ci luând direct
dintr-o tabachere ţărănească tutunul cu două degete şi răsucindu-1 într-o
foiţă. Asta m-a impresionat mult când l-am văzut. Iată, mi-am zis, un om natural,
care înţelege să-şi pună şi în practică teoriile, nu numai să propovăduiască
altora simplitatea, iar el să se lăfăie în toate bunurile. Într-o revistă am
dat de el în fruntea unor tineri care manifestau.
Günter Grass e social-democrat
convins şi reproşează societăţii Statelor Unite că n-au produs o social-democraţie
care ar fi salvat-o de neliniştile şi tensiunea prin care trece în prezent. Scriitorul
e prietenul actualului cancelar de oare şi-a legat destinul politic şi care n-a
întârziat să se împlinească. Dar eu zic scriitor când lui nu-i place acest cuvânt,
prea adesea legat de multe compromisuri şi succese materiale, tipice într-o
societate în care un tiraj de câteva sute de mii de exemplare poate îmbogăţi
pentru totdeauna pe autorul unei cărţi. Scriitor, deci, nu-i place să fie
numit, ci cum? Cetăţean care scrie! Iată! Cum ar fi, de pildă ca în loc de
electrician să zicem cetăţean care se ocupă cu electricitatea. Se înnobilează
cuvântul cetăţean terfelit, ce-i drept, într-o perioadă sinistră în ţara sa.
Aceste naivităţi nu
au însă limită, cum s-ar părea, ele sunt totale, şi scriitorul nu păstrează în
mod egoist nici un fel de secrete în fiinţa sa. Lui nu-i pasă de asta, chiar
dacă e vorba de lucruri dintre cele mai intime. Nu există intimitate. Omul e o
făptură egală în tot ceea ce are şi în tot ceea ce face, în casă sau în stradă
: cum putem dărâma barierele şi zidurile care ne împiedică să comunicăm ? Pur
şi simplu comunicând, spunând totul. Nu era nimeni prieten cu el din cei care
ne aflam la o masă, împreună, totuşi el ne-a povestit, la o întrebare într-un
gol de conversaţie, că da, are copii, patru, dintre care doi gemeni. Cu gemenii
ăştia a fost o istorie. Doctorul i-ar fi spus, speriindu-1, că pipăie două
capete şi opt membre, dar mii singur corp ! Adică ce să însemne asta ? E
posibil să fie un monstru, i-a răspuns mamoşul. La prima naştere a soţiei lui a
cerut voie să fie lăsat să se uite.
Un alt doctor decât un neamţ nu l-ar fi lăsat. Mamoşului aceluia, însă, nu i
s-a părut nimic neobişnuit în asta. Ei, l-am întrebat eu fără ironie, şi ce-aţi
văzut? ! Că soţia lui, dându-şi seama de ce venise şi ce face el acolo, ar fi
strigat la el scoasă din sărite : „Treci încoace şi ţine-mi capul, idiotule
!"
În cartea sa cea mai
bună, Toboşarul, apar astfel de scene
descrise minuţios. Acest toboşar e un pitic a cărui mamă nu 1-a conceput cu
soţul, ci cu amantul. Soţul, un viitor S.S., având bănuieli, l-a lăsat pe copil
să cadă pe scara unei pivniţe, uitând intenţionat chepengul deschis. Copilul
păţeşte ceva la spinare şi nu mai poate depăşi în creştere un metru înălţime.
Părea apoi şi puţin arierat, îi plăcea, la o vârstă nepotrivită, să bată în
continuare toba lui şi mai ales să spargă geamurile şi vitrinele oraşului cu
ţipătul său care era atât de pătrunzător şi de o atât de înaltă frecvenţă, încât urechile obişnuite nu-1
percepeau. Mama, cu amorul ei adulterin, are un sfârşit tragic, şi aici
interesul cărţii devine maxim. Soţul a inventat pentru ea suferinţe inumane. De
pildă s-o facă să asiste la un pescuit de ţipari folosind drept momeală capete
moarte de cal, pline cu viermi. Femeia moare. Apoi când armatele sovietice pătrund
în regiune, copilul se răzbună, şi o răzbună şi pe mama lui, scoţând de unde
fusese ascunsă insigna S.S. a tatălui şi dându-i-o sub ochii soldaţilor, simulând
sau poate chiar neştiind la ce pericol îl expune prin acest gest. Tatăl o
înghite fulgerător, dar convulsiile îl apucă imediat şi par suspecte ostaşilor
cu înfăţişare mongolă sau turcmenă, care îl lichidează imediat. Asta ar fi
trebuit să fie epilogul, dacă autorul n-ar fi avut reaua inspiraţie să caute
dincolo de această naraţiune, cam posomorită, dar foarte solidă, şi memorabilă,
alte semnificaţii, urmărindu-şi piticul său şi în perioada postbelică. Sunt
foarte livreşti şi deloc serioase evenimentele care urmează, şi autorul abia
găseşte cu greu o idee de încheiere care nu se reţine.
Nu citisem această
carte şi poate că nici n-aş fi citit-o vreodată, dacă o reclamă excepţional de
eficientă nu m-ar fi înfuriat şi nu m-ar fi determinat în acest fel s-o citesc.
Eram la Viena, invitat la o aşa zisă masă rotundă, cincisprezece-douăzeci de
scriitori europeni, să ne spunem părerea despre relaţiile noastre cu publicul
şi cu lumea în care trăim. Intervenţiile erau scrise dinainte şi multiplicate,
pentru ca îndată ce luai cuvântul, în pauză, toată lumea să le poată reciti.
Chiar din primele ore a luat cuvântul un literar, cunoscut sub numele, dacă nu mă
înşel, de doctorul Mayer. A vorbit şi a intervenit de nenumărate ori în
discuţii, ca un ciocan, cuvintele lui te izbeau parca în cap, forţându-ţi
atenţia şi sco- ţându-te literalmente din sărite prin voinţa pe care o avea
să-ţi acapareze atenţia cu ideile lui. În pauză i-am luat textul tradus în
franţuzeşte şi l-am recitit; era intitulat decis şi agresiv (sau aşa mi se
părea din pricina vocii care încă mă urmărea) : Connaissez-vous Günter Grass ? M-am trezit exclamând : „Nu-1 cunosc
şi nici nu vreau să-1 cunosc". Am citit totuşi textul : era delirant.
Ulterior, după lectura romanului, am gândit cu silă : iată ce ne lipseşte nouă,
scriitorilor români, un doctor Mayer, încăpăţînat, îndârjit, agresiv şi entuziast,
care să pună pe unde se duce şi să se ducă, astfel de întrebări-ciocan, cu care
să nu înceteze să izbească în capetele indiferenta ale opiniei europene până ce
efectul nu se va fi produs chiar şi pe această cale strâmbă : nu, nu cunoaştem
literatura română ! Şi să sfârşească prin a o cunoaşte.
Dar să nu mă îndepărtez
de subiect şi să închei aceste însemnări care mi-au fost prilejuite de o cronică
într-o revistă literară pariziană în care ne spune că ultimul roman al
scriitorului, intitulat Anestezie locală,
e cam dezamăgitor. N-am citit romanul să-mi dau seama direct dacă are sau nu
valoare dar subiectul şi ideea lui (un elev contestatar care vrea să-şi ardă în
piaţa publică câinele, ca să sensibilizeze opinia oraşului faţă de războiul din
Vietnam) m-au înveselit şi mi-au evocat figura scriitorului mustăcios pe care
mi l-am închipuit agitându-se în continuare pe scena lumii lui, atrăgând
atenţia, şi în cele din urmă, pe la şaizeci de ani, luând Premiul Nobel. Dacă
va fi consecvent şi dacă cei patru copii pe care îi are nu-şi vor impune
împreună cu energica lor mamă punctul lor de vedere (o mamă e mai atentă la
bani decât un tată cu gărgăuni), Günter Grass va refuza acest premiu. Un singur
lucru însă e necesar ca acest eveniment să aibă loc. Günther Grass să nu mai
scrie romane de valoare îndoielnică (Toboşarul
îi ajunge) şi miracolul economic al ţării sale să nu se stingă. Fiindcă atunci
din ce s-ar mai alimenta dezamăgirea sa şi a colegilor săi, cetăţeni care
scriu? Ar atunci siliţi să devină cetăţeni care rabdă, motiv care a aruncat de câteva
ori Germania în cele mai grave convulsii pe care le-a cunoscut istoria modernă.
...................................................
Din Imposibila
întoarcere, 1972