Addenda
Moncher |
Treizeci şi doi de ani fără Marin Preda
Retraşi
în tranşeele adânci ale nerăspunderii, „împricinaţii” mei din Treizeci şi doi de ani fără Marin Preda,
au trimis în faţă un grup de cercetaşi cu misiunea precisă de a mă surprinde
nepregătit, făcând echilibristică pe sârmă, deşi mie-mi place să calc pe pământ
ferm.
Nu
cunosc această avangardă tânără, de recruţi, viitori posibili generali, dar
vreau să-i liniştesc pe toţi, clarificându-le îndoielile şi presupunerile,
adunate aşa cum mi le-a adus poşta electronică sau cea cu goarnă clasică,
lipsită de carabă şi muştuc, privatizate prost şi pe bucăţi.
Tinerii cercetaşi au observat,
fără microscopul lui Cristian Teodorescu, că mai toate persoanele, nume şi
prenume, menţionate în textul meu, nu mai sunt în viaţă, începând cu procurorul
Ion Ungureanu. Aşa e, recunosc. Dar de asta nu-i vinovat nimeni sau aşa cred,
iar mărturiile lor nu pot fi obiect de discuţie. Unul dintre remitenţi insinuă:
nepoţica pentru care Ion Ungureanu strângea cărţi cu autografe de la scriitori,
ar fi o invenţie a mea. Nu, e reală şi adevărată, se numeşte Alina Păun, fiica
lui Ovidiu Păun, tot procuror – o scurtă vreme chiar Procuror General -, un
mare gospodar şi un foarte bun mecanic auto amator. Tot astfel, că de unde
atâţia medici care mai sunt sau numai sunt şi pentru ce atâtea relaţii cu ei.
Mai sunt: Dorinel Sarafoleanu, excelentă persoană şi mare otorinolaringolog,
profesie transmisă fiului; Mitică Onisim, generalist; George Dumitrescu, gastroenterologie;
Gheorghe Bueran, radiolog; Toma şi Mircea Beuran, tată şi fiu, etc., etc. Că de
ce şi cum? Simplu: nu noi era suferinzi de atâtea boli, ci apropiaţii noştri,
pe care-i ajutam cum puteam. Şi erau mulţi.
Fireşte, astea sunt
curiozităţi în trecere, pentru a se ajunge la partea esenţială: relaţia mea cu
Preda, cu alţi scriitori mai puţin prieteni cu acesta, şi cu Securitatea.
La partea ultimă refuz să
răspund. Eventual, pot fi consultaţi Andrei Pleşu sau, mai în temă, Mircea
Dinescu. Pentru că de aceea sunt membri ai Cnsas
–ului. Să ştie ce nu ştim noi despre noi înşine şi astfel, domniile lor, mari
maeştri de şah, să-şi păstreze turnurile, caii şi nebunii, lăsându-ne regele
gol şi regina de izbelişte. Aici, pentru tinerii cercetaşi, ori alţi curioşi,
adaug valoarea de schimb a pieselor, plecând numai din cele patru pătrate
extreme: un turn = un nebun (sau un cal) + doi pioni; în acelaşi timp, la bursa
de valori (ceva mai sofisticată), un turn = cinci pioni. Echivalare riscantă,
deoarece preţul pionilor depinde de locul pe care-l ocupă, în vreme ce un cal,
bine condus, ajunge direct în patul regal. Fapt bine cunoscut: în ultimii ani,
pe tabla de şah a politicii de la noi, au fost sacrificaţi mulţi pioni pentru
ca nebunii să-şi facă de cap.
Nu ştiu dacă la Cnsas, există un dosar cu numele meu. Nu am cerut
să-l văd, din tot felul de motive. Ultimul fiind convingerea că, dacă n-a
existat înainte de 1989, a
fost inventat după aceea, de mai multe ori. Cu mâna pe inimă, prin vara lui
1968, am fost invitat în Rahovei, într-o manieră bine calculată: - Tovarăşu’...
? - Da. – Sunt maiorul (cutare), de la Miliţie (?). Ştiţi, avem o
nedumerire...Nu, nu-i urgent, dar dacă aţi putea trece pe la noi, ar fi foarte
bine. M-am dus (când auzeam miliţie, începeam să mă simt vinovat), am intrat,
un soldat (uniformă de armată) m-a condus la cel care mă chemase, fiind
întâmpinat cu amabilitate şi multe surâsuri: - Ce mai faceţi, d-le Darie? Luaţi loc, vă rog,
poftiţi. Şi scriitorii ce mai fac? Ce mai face Eugen Barbu? E plecat, cumva,
din Bucureşti?... Am spus ce nu ştiam, după care interlocutorul meu a trecut la
esenţă: - Aţi venit cu maşina? – Da. – Un Fiat 128, roşu...- Da (îl parcasem pe
trotuar). –Ştiţi, noi, aici, avem tot felul de probleme... Ştim (vorbea numai
la plural) că Zaharia Stancu ţine mult la dumneavoastră.. – Şi eu ţin foarte
mult la el... A deschis un sertar – trei birouri jegoase, cu nimic pe ele – a
scos un plic, şi din plic nişte poze: - Îl cunoaşteţi pe acesta? –Nu. –Dar pe
acesta, uitaţi-vă bine. M-am uitat: - Nu, nu-l cunosc (era tuciuriu, brunet, cu
părul creţ). - Nici pe acesta ? – Nici! – Atunci e simplu... Sunteţi prieten cu
Bănulescu şi Marin Sorescu? – Da, am fost împreună în Italia. – Da, ştim. Deci,
nu-i cunoaşteţi pe cei din fotografii? –Nu. - Aţi venit cu maşina... Ia priviţi,
e maşina dumneavoastră? – Da, e maşina mea. Am recunoscut numărul. – Şi, în
cazul ăsta, cum de la volan – mi-a întins altă poză – se află exact acesta?
Clar ca lumina zilei: brunet cu părul creţ...Ceva nu era în ordine, însă nu
i-am spus ce, mai ales că, între timp a scos din acelaşi sertar o
declaraţie-tip şi un exemplar din Codul Penal, bine terfelit. – Va trebui să
semnaţi o declaraţie (completa rubricile fixe), aşa cum aţi spus, că nu-i
cunoaşteţi şi totul e în ordine. Dar – a deschis Codul – aici, la articolul...
spune că mărturia mincinoasă se pedepseşte cu... sau cu doi ani de... Semnaţi?
– Nu. Nu semnez. M-am uitat la fereastră : zebrele solide, în romburi. N-aveai
cum să te-arunci. – Poate vă mai
gândiţi. Nu-i nici o grabă. Vă gândiţi, ne daţi un telefon (mi-a scris
numărul), să zicem mâine, pe la ora asta, şi noi vă aşteptăm. S-a ridicat, m-am ridicat şi eu şi ne-am strâns mâinile.
Faptul că-mi dădea un răgaz, mi-a deschis Porţile Raiului. Am plecat, m-am
gândit (am pus şi pe alţii să gândească pentru mine) şi a doua zi am sunat la
numărul respectiv. – Ştiţi, m-am gândit.
Individul acela de la volan, nu se afla în maşina mea. A mea are numai două
faruri, iar cea din fotografie are patru, e un Fiat 128 mai nou, un alt model.
Uitaţi-vă bine. Dacă-l găsiţi pe cel de la volan, veţi găsi şi maşina. Eu n-am
ce să semnez, aşa că nu vă mai deranjez. A urmat o pauză fără vorbe, şi ne-am
despărţit fără să ne mai strângem mâinile.
Adrian Paunescu |
Am reconstituit scena din vara
aceea, când la Uniunea Scriitorilor
s-au petrecut câteva lucruri pe care nu le-am uitat. Mai întâi, o şedinţă a
tinerilor scriitori, condusă de Adrian Păunescu, secretarul organizaţiei de
UTC. Invitaţi, Dumitru Ghişe, Vasile Nicolescu şi obişnuiţii păstori ideologici
de la Sector
şi Municipiu. Ordinea de zi, cea dintotdeauna: implicarea scriitorilor în
construirea socialismului, dar şi condiţiile de afirmare, edituri, reviste,
burse, locuri de muncă, cenzura, în plin avânt după Leul albastru al lui D.R.Popescu, inamiciţii mărunte, la vedere, şi
alte mai mari, în subterane.
Ion Gheorghe |
Marin Sorescu |
Păunescu s-a aprins, cerând
mai puţină birocraţie, mai mulţi bani şi sprijin pentru debutanţii foarte
tineri. Dimov, adept practicant al onirismului, s-a înflăcărat şi a avut vorbe
grele pentru Ghişe; Iulian Neacşu s-a
aşezat între ei, Ivănceanu a reluat de la Dimov, Virgil Mazilescu de la Neacşu. Ion Gheorghe a
făcut grup de unul singur. Fiecare cu punctul său de vedere, majoritatea ducând
spre Eugen Barbu, redactorul şef de la Luceafărul;
absent de la adunare, dar bine reprezentat de Ion Dodu Bălan, Gheorghe Achiţei,
Dinu Săraru şi alţii câţiva, între aceştia, cred, Fănuş Neagu. Revista îşi
sporise prestigiu, în primul rând prin câteva rubrici de critică literară
foarte bune şi prin poemele lui Nichita, Ioan Alexandru, Ion Gheorghe, Marin
Sorescu, Pituţ. Dar nu mai avea aproape nimic de atelier literar, devenind
pupitru de polemici şi atitudini exclusiviste. Barbu conducea revista de prin
60, îşi făcuse cenaclu personal, ajungea oricând sus de tot, şi supraveghea
starea ierarhiilor, atent să nu-l coboare de unde îl dusese Groapa, deşi o adâncise prost cu Şoseaua Nordului şi, mai ales cu Facerea lumii, pe care o citisem înainte
de apariţie, într-un exemplar dactilografiat. Săraru considera romanul drept un
mare triumf şi încercase să-mi descifreze „cheile” politice – împăcarea
patron-muncitor/trecut-viitor - fără să
mă convingă.
Încerc să-mi amintesc dacă nu
cumva a fost prezent şi Ion Iliescu, dar memoria mea, încărcată cu prezenţa sa
de mai târziu, l-a şters. Şedinţa a durat mult, neobişnuit de mult şi s-a
închis, cu perspectiva unei adunări deschise a scriitorilor – deja anunţată,
aprobată şi pregătită - în ziua următoare, pentru găsirea unor soluţii care nu
mai ţineau de tineri, ci de climatul scriitoricesc, în general, lovit din mai
multe direcţii. Şedinţa noastră n-a fost, de fapt, decât un preambul, o luare
de puls a pacientului înainte de a-i aplica tratamentul necesar. Noi, nici
Păunescu, nici ceilalţi, nu aveam autoritatea vârstnicilor – Bogza, Jebeleanu,
Stancu, Titus Popovici, Pop Simion, Constantin Chiriţă sau Marin Preda - mai informaţi, buni cunoscători ai vieţii
literare şi breslei scriitoriceşti, şi cu mai mult cuvânt decât vocile noastre.
Au urmat două zile foarte
agitate, cu mult neprevăzut, fiindu-mi clar din pornire că se va trece la o
nouă aşezare a lucrurilor, funcţiilor şi structurilor de conducere, primul
sacrificat fiind Eugen Barbu. Fireşte, şi echipa sa, făcându-se loc altora, cei
care, la rândul lor, nu veneau singuri, ci însoţiţi de alte persoane şi alte interese.
Eugen Barbu |
Presimţisem deznodământul şi
mi-am pregătit o pledoarie pro Eugen Barbu, pe care sper să nu o mai aibă
nimeni. Eu nu o mai am. Tot ce-mi amintesc e tonul patetic al rostirii ei,
ridicol pentru majoritatea celor prezenţi. S-a luat o pauză pentru masa de
prânz şi Zaharia Stancu – prezidase, flancat de Pop Simion, Ioanichie Olteanu
şi alţii probabil Ion Brad – m-a luat cu el la Direcţia Teatrului
Naţional, în strada Câmpineanu, aproape de „Union”, blocul turn, singurul pe
atunci, din spatele Palatului. Era foarte agitat, s-a aşezat la birou, a scris
o pagină – pentru fiecare literă avea o mişcare anume a mâinii şi degetelor –
mi-a dat-o s-o citesc şi a chemat-o pe secretară, Ileana Teohari Georgescu, s-o
bată la maşină. N-avea s-o mai dactilografieze pentru că am rupt-o în bucăţi.
M-a fugărit puţin prin birou, mi-a luat petecele şi a încercat să reconstituie
textul dimisiei. Căci asta era: dimisia din funcţia de preşedinte al Uniunii
Scriitorilor. N-a reuşit sau n-a mai avut răbdare s-o refacă. S-a ridicat şi
ne-am dus alături, la Union, să luăm
prânzul. In trecere, i-a spus şoferului să ducă maşina la garaj, după care să
plece acasă, liber pentru ziua aceea. Cazacu s-o opus - bine, dar v-aştept, ori
vin să va iau – fără succes: nu, nu mai veni, nu mai vreau...
Zaharia Stancu |
Prânzul,
pentru condiţia mea, a fost copios, terminat cu papanaşi – mie fără zahăr (îşi
îndura diabetul) -, aduşi personal de domnul Petcu (cândva proprietar a două
restaurante), care ne-au cam rămas în gât, căci, ca din pământ, a apărut
Niculae Stoian, care locuia aproape, la bloc, într-un apartament cu scară
interioară. Apariţie inoportună (ce, ai venit după mine?), vestejită în câteva
cuvinte: nu, n-aţi citit firma şi invers - Union,
adică noi nu -, retrăgându-se, de data aceasta, oportun şi foarte
respectuos...
Stancu
nu l-a crezut. Dimpotrivă, era convins că cineva a trimis după el, să revină la
prezidiu, adică exact ceea ce nu mai dorea. Drept pentru care ne-am mutat la Athené,
iar de aici, cu aceiaşi senzaţie de „vânare” – sunt oamenii lui Mizil -, la
braseria de la Capşa – cafele şi
sucuri – iar de aici, în Piaţa Universităţii, de unde, cu un teximetru (Pobeda...) a plecat acasă.
Oamenii lui Mizil au venit,
într-adevăr, de dimineaţă, şi l-au pus la loc, în prezidiu, poziţia lui - ştia
ce nu putea spune - fiind ostentativ pe linia partidului. O locomotivă care
merge pe cele două şine, cu ecartament stabilit. Niculescu Mizil nu lucra
singur, mulţi alţii din conducerea superioară – Virgil Trofin, Burtică (omul
lui Barbu) sau Dumitru Popescu, instalat pe atunci ca dirijor al culturii –
plus alergătorii, verificau zilnic ecartamentul şi-l informau prompt pe
Ceauşescu, foarte interesat de viaţa scriitorilor, hotărât să pună uniunea sub
conducerea partidului, nemijlocit.
Eugen Barbu, retras lângă
Predeal - doamna Vera, secretara, îi transmitea totul acolo, probabil şi
pledoaria mea - a pierdut Luceafărul.
O victorie nedorită de mulţi, dar care a făcut mult bine vieţii literare -, în
locul său venind Ştefan Bănulescu. Vara scriitorilor s-a prelungit mult –
întâlniri, pe grupuri, colective şi caste, prezidate direct de Ceauşescu şi
Tovarăşa, chiar in sediul CC -, până la jumătatea lui noiembrie, când Adunarea
Generală a Scriitorilor – şi nu conferinţă, cu un delegat la trei -, cu
numărarea voturilor până la 6, dimineaţa, şi-a ales noua conducere,
consolidându-l, pe merit, pe Zaharia Stancu ca preşedinte, însoţit de cinci
vice-preşedinţi: Marin Preda, Laurenţiu Fulga, Stefan Bănulescu, Meliuzs Jozsef
şi Virgil Teodorescu. Cu un spaţiu mai potrivit pentru mişcare, într-un cadru
care-i recunoştea valoarea, Marin Preda va fi numit director la Cartea Românească, atunci
reînfiinţată.
Revin, astfel, la relaţia mea
cu Preda. Eram sau nu prieten? Nici una, nici alta. Condiţie pe care am
evocat-o în pagina de însoţire din Ziua
literară pentru Jurnal foarte intim, dar o pot completa. Preţuirea mea pentru el
era totală, iar admiraţia sa fără invidie (nu cultiva aşa ceva) pentru proza
lui Gabriel García Márquez, tradus de mine, ne-a apropiat. Îi plăcea mai mult
decât, să zicem, Sábato sau Carpentier, pe care nu-i înţelegea în
existenţialismul sau în barocul lor. Carpentier care nu ştia despre opera lui
Preda, decât ceea ce i-am spus eu, nu şi-a făcut o impresie prea bună despre
persoana lui Marin Preda. La masa de protocol de la Capşa – Jebeleanu, Fulga,
Virgil Teodorescu – a sosit puţin mai târziu, aşezându-se faţă-n faţă.
Constantin Ioncică, de la
Uniune, mi-a dat cu carnet cu cecuri, avertizându-mă: nu
există icre de nici un fel. Orice, dar nu icre. Pentru ospătari, adaugi la nota
lor trei sticle de vin-bacşiş. Şi odată aşeza: -Icre aveţi? Aveau, au venit cu
o tavă frumos aranjată. – Nu, vreau aşa. Mie adu-mi castronul. Să văd dacă-s
proaspete. I-am tradus lui Carpentier dorinţa lui Preda. Acesta luat lingura, a înfipt-o până la fund: - La
fund sunt cele mai vechi, a observat Carpentier. Iar la sfârşitul mesei: - Ce
coniac aveţi? ...-Nu aşa la pahar. Mie să-mi aduci sticla întreagă şi s-o
desfaci aici, în faţa mea. Că vă cunosc bine.
- Marquez al tău e dat dracului,
mi-a spus într-o zi. Auzi, când doi se iubesc cu adevărat, când fac dragoste,
trupurile lor se luminează din interior. Ca o aură. E dat dracului... Citise Eréndira şi Un secol de singurătate. I-am propus să publice la editură Toamna patriarhului, pe care tocmai o
tradusesem. O după amiază la
Mogoşoaia, prin parc, povestindu-i cartea, pagină cu pagină,
întrerupându-mă numai când vroia să ştie mai mult despre o anume scenă. Iar la
sfârşit: - Moncher, îmi pare rău. Nu o public. Auzi, o vacă în balconul patriei...
Adică... Şi-apoi patriarhul ăsta, bezmetic, să facă baie îmbrăcat în general,
iar femeia, trasă de pe mal, ca de un crocodil, să-şi dea seamă că nu avea
decât un coi. Un rânc general. Nu, nu-l public. Si nimeni n-o să publice cartea
asta... Mi-a publicat-o Romul Munteanu, la Univers,
pierzând referatele negative...
Romul Munteanu- O viaţă trăită, o viaţă visată |
La
Casa
Scriitorilor, la restaurant, Marin Preda aşezat la masă cu Jebeleanu. La masa vecină,
Aurel Dragoş Munteanu şi compania. La altă masă, Lăncrănjan, Pituţ,
subsemnatul. Restaurantul plin – Breban, Tudor George, Deşliu – oameni bine
dispuşi. Ahoe îşi striga numele cu glas de rugbist. Intre o rostire şi alta,
Preda: - Toată lumea e în delir după Delirul
meu... Nu i-a replicat decât Aurel Dragoş Munteanu: Nu-i chiar aşa, maestre, nu
toţi sunt în delir. Nu toată lumea-i nebună...
Nu consider ca adevărate două
dintre opiniile care circulă în jurul cărţii şi morţii lui Marin Preda: cartea
nu i-a fost comandată de Sus, iar ambasadorul rus, Drojdenko, nu s-a dus la Sântimbreanu să afle
ce avea de gând să scrie Preda în volum al II-lea. Şi nici la Preda, la editură, să afle
acelaşi lucru. Pentru aşa ceva, Drojdenko avea o întreaga armată roşie –
miniştri consilieri, consilieri, ataşaţi, referenţi - care să îndeplinească o astfel de treabă. Şi
admiţând că, totuşi, s-a lipsit de soldaţi, Drojdenko, un mare diplomat,
cunoştea regulile, şi nu s-ar fi dus în respectivele vizite fără formalizarea
acestora la Direcţia
de Protocol a Ministerului Afacerilor Externe al României. S-a dus? Dovezile!
Dacă au existat, există. Şi o altă scăpare a cultivatorilor de spanac: la Mircea Sântimbreanu
n-avea de ce să meargă: nu el publicase Delirul,
la Albatros, ci chiar Cartea Românească.
Preda a dorit, într-adevăr, să
afle lucruri necunoscute, secrete, despre Antonescu. Iar la partid, i s-a ieşit
în întâmpinare. S-a dus, i-au pus la dispoziţie ce aveau sau cât au socotit
că-i bine să cunoască. Inclusiv caietele de şedinţe ale membrilor Biroului
Central de pe vremuri, legendate prin culoare: cutare, roşu, cutare albastru,
etc. Preda a cercetat materialele fără să noteze nimic. Iar la sfârşit s-a
ridicat, şi a mulţumit, adăugând – mi-a povestit Eugen Florescu – Pentru asta, îmi ajunge imaginaţia mea.
Imaginaţia sa, oricât de
prolixă, avea nevoie de suport temporal. Astfel l-am descoperit, la Sala 3, de la Biblioteca Academiei,
citind ziarele vremii lui Antonescu. E vorba de sala „secretă”, unde se intra
cu aprobare specială şi durată limitată.
Eu citeam cărţi româneşti interbelice, indexate. Nu l-am observat de la
început. Era o sală mică, iar el se aşezase pe ultimul loc, după un pupitru
care susţinea tabloidele, şi, din când în când, izbucnea într-un hohot de râs
sincer, nepermis într-un astfel de loc.
Pentru cercetaşi: dacă puteam
să fiu prieten cu Marin Preda şi în acelaşi timp cu Ion Lăncrănjan şi Eugen
Barbu. Puteam, chiar dacă nu am fost. Cu Barbu am încetat să mai fiu şi am spus
mai sus când şi de ce. Cu Ion Lăncrănjan, toata viaţa. Copilăria mea, în munţii
din nordul Olteniei, a comunicat mult cu lumea Sebeşului, Mărginimea Sibiului,
Căpâlna, Răşinari, Blaga sau Octavian Goga, şi foarte puţin, dincolo de Filaşi,
cu Pleniţa, Dăbuleni, Maglavid sau şatra cu coloane de templu de lângă Dunăre a
lui Mircea Dinescu. Erau prietenii
sincere, cu conţinuturi diferite, la fel de sincere.
Pentru mine, două întrebări pe
care nu mi le-a trimis nimeni, prin nici o poştă, dovadă că nu mai interesează:
1) vor mai fi fiind pe undeva manuscrise rămase de la Marin Preda
necunoscute? şi 2) de ce nu-mi însuşesc ipoteza, demonstrată de aproape toţi,
că Marin Preda a fost asasinat de Securitate? Răspund. 1) Manuscrise
necunoscute nu cred să mai existe. Originale, din cele cunoscute, trebuie că
mai există. Dar după cele păstrate de mine, în copii, predate lui Eugen
Uricaru, odată cu Jurnal foarte intim
şi publicate de Eugen Simion, împreună cu ce a mai adunat din alte părţi,
originalele acelea nu mai au nici un fel de valoare pentru istoria literaturii
române. Le pot păstra, legate în colţul unei batiste, ca pe nişte amulete.
Fetişuri fără preţ, chiar şi pentru anticarii în stare să cumpere un nasture de
la cămaşa lui Neculce.
Şi 2) Nu-mi însuşesc
respectiva ipoteză pentru că toate demonstraţiile m-au convins de contrariu. O
ipoteză demonstrată prin alte ipoteze, care exclud altele, la fel de ipoteze.
Măsuraţi şi cântăriţi, precum am făcut-o eu: în ultima sa noapte, n-a mai fost
timp, nici loc pentru aşa ceva. Acceptând-o pe cea acceptată de aproape toţi,
trebuie să admit că Preda a fost asasinat de Securitate cu mult înainte de a muri.
Madrid, 6 iunie 2012
R. Rezervate toate drepturile